Абетка виховання 

   1. Відповідайте на запитання дитини терпляче і чесно.
   2. Сприймайте запитання і висловлювання дитини всерйоз.
   3. Надайте дитині кімнату або куток лише для її справ.
   4. Знайдіть місце, де дитина змогла б показувати свої роботи і досягнення.
   5. Не лайте дитину за безладдя на столі, якщо це пов'язано з її творчим процесом.Проте вимагайте робити лад після закінчення роботи.
   6. Покажіть дитині, що її люблять і приймають, безперечно, такою, якою вона є, а не за її успіхи і досягнення.
   7. Доручайте своїй дитині посильні справи і турботи.
   8. Допомагайте їй будувати власні плани й ухвалювати рішення.
   9. Допомагайте їй поліпшувати результати своєї роботи.
  10. Беріть дитину в поїздки цікавими місцями.
  11. Допомагайте дитині спілкуватися з ровесниками різних культурних середовищ.
  12. Не порівнюйте свою дитину з іншими, вказуючи при тому на її недоліки.
  13. Не принижуйте свою дитину, не давайте їй відчути, що вона гірша за вас.
  14. Привчайте дитину мислити самостійно.
  15. 3абезпечте дитину книжками, іграми та іншими потрібними їй речами для улюблених занять.
  16. Спонукайте дитину придумувати історії і фантазувати. Робіть це разом із нею.
  17. Привчайте дитину з малих, років до регулярного читання.
  18. Уважно ставтеся до її потреб.
  19. Залучайте дитину до спільного обговорення загальних сімейних справ.
  20. Не дорікайте дитині за помилки.
  21. Хваліть за будь-які успіхи.
  22. Учіть її спілкуватися з дорослими будь-якого віку.
  23. Розробляйте практичні експерименти, що допомагають дитині
більше дізнаватися.
  24. Не забороняйте дитині бавитися з усяким непотребом - це стимулює її уяву.
  25. Спонукайте дитину знаходити проблеми і потім розв'язувати їх.
  26. Хваліть дитину за конкретні вчинки й успіхи і робіть це щиро.
  27. Не обмежуйте теми, цікаві для дитини.
  28. Давайте дитині можливість самостійно приймати рішення і
нести відповідальність за них.
  29. Допомагайте стати особистістю.
  30. Допомагайте знаходити варті уваги телепрограми і радіопередачі.
  31. Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її можливостей.
  32. Заохочуйте максимальну незалежність від дорослих, не втраючи при тому поваги до них.
  33. Вірте у здоровий глузд вашої дитини і довіряйте їй.
  34. Намагайтеся, щоб основну частину роботи, за яку взялася ваша дитина, вона виконувала самостійно, навіть якщо ви не впевнені в позитивному кінцевому результаті. Дайте дитині таку можливість.
  35. Ведіть щоденник спостережень за розвитком вашої дитини й аналізуйте процес розвитку.

"П'ять основних праивл",

якими варто керуватися у вихованні дошкільнят


Менше сварити - більше хвалити!
Менше карати - більше любити!
Менше вимог - більше послідовності!
Менше скарг - більше життєлюбства!
Менше погроз -більше радості!
 

Поради батькам 

   1. Навчіть вашу дитину, що вона має право сказати "Ні” будь-якому дорослому, якщо відчує витікаючу від нього небезпеку.
   2. Навчіть свою дитину голосно кричати "Це не моя мама!” (Або "Це не мій тато!”). Якщо хтось спробує схопити його. Це приверне увагу оточуючих і відлякає злочинця.
   3. Навчіть вашу дитину повідомляти вам, куди вона іде, коли збирається повернутися і дзвонити по телефону, якщо несподівано плани зміняться.
   4. Намагайтеся САМІ забирати дитину з дитячого садка або школи. Якщо за ним прийде хтось інший, попередьте про це заздалегідь вихователя або шкільного вчителя.
   5. Придумайте пароль для вашої дитини і навчіть його ніколи не сідати в машину до незнайомої людини і нікуди не йти з ним, якщо він не знає пароль.
   6. Переконайте вашу дитину в тому, що гуляти в компанії друзів набагато безпечніше, ніж одній, особливо в пізній час. Злочинця завжди привертає самотньо гуляюча дитина.
   7. Навчіть вашу дитину користуватися телефоном-автоматом (включаючи міжнародний). Номери домашнього телефону, телефонів батьків, телефонів служб допомоги (101, 102, 103, ), він повинен знати напам’ять. Навчіть вашу дитину дзвонити з мобільного телефону на короткі номери (112).
   8. Фотографуйте вашу дитину не рідше одного разу на рік, а наявний у вас опис зовнішності і особливих прикмет дитини допоможе вам в тому випадку, якщо вона загубиться чи буде викрадена.
   9. Якщо ваша дитина виїжджає за кордон (на відпочинок, на лікування, на конкурс, олімпіаду і т.д.), їй необхідно мати при собі закордонний паспорт. Всі документи, необхідні для оформлення паспорта, батьки САМІ (нікому не доручаючи) повинні представити в паспортно-візовий відділ.
  10. Будьте такими батьками, яким дитина зможе розповісти про все, що з нею трапиться. Дитина повинна бути впевнена в тому, що ви завжди будете любити її і ніколи не перестанете шукати, якщо вона загубиться чи буде викрадена.

Коли не можна карати і сварити 

1. якщо дитина хвора;
2. якщо дитина не зовсім одужала після хвороби;
3. якщо дитина їсть;
4. після сну;
5. перед сном;
6. під час гри;
7. під час виконання завдання;
8. одразу ж після фізичної або душевної травми (падіння, бійка, погана оцінка) – необхідно перечекати поки зупиниться гострий біль (але це не означає, що необхідно утішати дитину);
9. якщо дитина не справляється зі страхом, з лінню, з рухливістю, з роздратованістю, із будь-яким недоліком, але щиро намагається його подолати;
10. у всіх випадках, коли у дитини щось не виходить;
11. якщо внутрішні мотиви вчинків найпростіших або найстрашніших порушень вам не відомі;
12. якщо ви самі в поганому настрої, якщо втомилися, якщо роздратовані. В цьому стані гнів завжди не правий.
 

Коли не потрібно хвалити 

1. Похвала має властивість наркотику: ще й ще! І якщо було багато і стало менше, або взагалі не стало, у дитини може виникнути стан непотрібності, самотності і, можливо, страждання.
2. Не можна хвалити за те, що досягнуто не своєю працею (фізичною, розумовою, душевною).
3. Якщо дитина не заслужила, не долала труднощів – немає за що хвалити.
4. Похвали потребує кожна дитина, у кожної є своя норма похвали, ця норма завжди змінюється і треба її знати. Якщо дитина ослаблена, травмована фізично або душевно, хваліть її кожен день!


Увага! Дуже важливо! Похваліть дитину зранку, якомога раніше! І похвала на ніч (або
просто поцілунок) теж не зашкодить…
 

10 золотих правил виховання щасливих дітей 

1. Формуйте самоповагу

2. Навчіть дитину спілкуватися

3. Пильнуйте, щоб дитина не стала "телеманом"

4. Виховуйте відповідальність і порядність

5. Навчіть дитину шанувати сім'ю

6. Живіть у хорошому оточенні

7. Будьте вимогливими

8. Привчайте дитину до праці

9. Не робіть за дітей те, що вони можуть самі

10. Розвивайте інтелект дитини 

Криза трьох років


    У ранньому віці між бажаннями дитини та бажаннями дорослих не було особливих розбіжностей. Якщо дитина хотіла щось недозволене, дорослі швидко перемикали її увагу на інший привабливий предмет. До трьох років у дитини з'являються свої власні бажання, які не співпадають з бажаннями дорослих. Ці бажання стають певними і стійкими, що підтверджується наполегливою заявою: «Я хочу!».


    Різкий ріст прагнення до самостійності і незалежності від дорослого (як в діях, так і в бажаннях) призводить до суттєвих ускладнень у відносинах дитини і оточуючих. Цей період в психології отримав назву КРИЗИ 3-Х РОКІВ. Критичним цей вік називається тому, що протягом декількох місяців істотно змінюється поведінка дитини та її стосунки з оточуючими людьми.
    Це дуже важливий момент у розвитку малюка. Дитина починає усвідомлювати себе як окрему людину, зі своїми бажаннями і особливостями. У цьому віці у неї з'являється нове слово "не хочу", воно починає досить часто зустрічатися в словнику Вашого янголятка. Малюк нерідко діє навпаки: Ви його кличете, а він
тікає; просите бути акуратніше, а він спеціально розкидає речі. Дитина кричить, може топати ногами, замахуватися на Вас зі злим, сердитим обличчям. Таким чином малюк проявляє свою активність, самостійність, наполегливість у досягненні бажаного. Але уміння для цього ще поки не вистачає. Йому починає щось не подобатися, і, як результат, дитина висловлює свою незадоволеність.
    Відомий психолог Л.С. Виготський описав наступні симптоми кризи:
   1. Негативізм - це не просто неслухняність або небажання виконувати вказівки дорослого, а прагнення все робити навпаки, всупереч проханням або вимогам старших. Дитина не виконує прохання лише тому, що його про це попросили. Причому таке прагнення часто завдає шкоду власним інтересам дитини.
Наприклад, мама просить дитину вдягнути тапочки, але малюк відмовляється, тільки тому, що це прохання мами. Щойно мама перестає вмовляти, дитина відразу починає їх одягати або наполягає на тому, щоб їй допомогли це зробити.
   2. Упертість - її слід відрізняти від наполегливості. Наприклад, якщо дитина хоче який-небудь предмет і наполегливо його домагається, це не є упертістю. Але коли малюк наполягає на своєму не тому, що йому цього дуже хочеться, а тому, що він цього зажадав, це вже прояви упертості. Мотивом останньої є те, що
дитина ні за що не хоче відступати від свого первісного рішення.
   3. Норовистість - цей симптом є центральним для кризи 3-х років, тому іноді даний вік називають віком норовистості. Від негативізму норовистість відрізняється тим, що вона безособова. Протест дитини спрямований не проти конкретного дорослого, а проти способу життя. Дитина починає заперечувати все, що вона спокійно робила раніше. Вона ніби бунтує проти всього, з чим мала справу раніше (наприклад: чистити зуби, йти гуляти, прибирати іграшки і т.д.).
   4. Свавілля - дитина все хоче робити власноруч, відмовляється від допомоги дорослих і домагається самостійності там, де ще мало чого вміє.
   5. Бунт проти оточуючих - дитина начебто знаходиться в стані жорсткого конфлікту з оточуючими людьми, постійно свариться з ними, поводиться дуже агресивно.
   6. Образа близьких - малюк може почати обзивати батьків лайливими словами, яких раніше ніколи не вживав.
   7. Деспотичне придушення оточуючих - вся родина повинна задовольняти будь-яке бажання дитини, в іншому випадку дорослих чекають істеричні напади зі сльозами та криками.
 


   
Поради батькам:
намагайтеся коректувати поведінку дитини терпляче, тихо і не помітно. Під час нападів намагайтеся переключити увагу малюка. Не варто постійно лаятися і карати його за всі прояви самостійності. Не варто погоджуватися з дитиною, коли слід сказати «ні». Пам'ятайте, що криза - це обов'язковий і закономірний етап розвитку особистості.

 




Психолог - Щербак А.В

С у ч а с н і  д і т и  –  я к і   в о н и?

Діти Індиго: міф чи реальність?
Наприкінці 80-х років минулого століття американські психологи Лі Керролл і Джен Тоубер, які вивчають дітей, що відстають у розвитку, наштовхнулися на сенсаційне відкриття — частина дітей, розвиток яких оцінюється системою освіти як низький, насправді виявляються дуже талановитими і переважають тих, кого система визначає як кращих. У 1982 році в Штатах наробила галасу книга езотерика Ненсі Енн Тепп, яка стверджувала, що бачить нову групу людей з аурою кольору індиго. 
Новий термін «діти-індиго», як символ нового покоління дітей, виник саме з цієї книги. В інтерв’ю психологам Ненсі Тепп стверджувала, що 90% дітей молодші 10 років належать до групи «індиго». З огляду на, що слова ці відносяться до 1999 року, як мінімум 90% людей у віці до 16 років нині — це діти-індиго. 
В Україні про них заговорили чотири роки тому, коли на незвичних дітей звернула увагу міжнародна організація «Квітка життя», яку в нас представляє Київський просвітницько-миротворчий центр. Проте масово цим явищем у нас поки не займаються, чого не скажеш про розвинуті країни. До речі, першими на здібності дітей-індиго звернули увагу китайці. У 1985 році уряд КНР запросив групу найкращих психологів США розібратися, що саме відбувається з деякими дітьми. Після оприлюднення результатів дослідження уряд Китаю більше американських вчених до таких дітей не допускав. Як виявилося, їх почали забирати в закриті елітні школи, де виховується майбутнє керівництво компартії, уряду, армії, розвідки. Такі ж школи є нині й у США, і в Ізраїлі. А у Франції дітей, які мають IQ вище 160, заносять у спеціальний реєстр як національне надбання. У випадку, якщо після школи така дитина збирається продовжити навчання, їй оплачують навчання в будь-якому університеті світу з умовою, що вона повернеться на батьківщину і відпрацює 5 років. 
Із загальної кількості відмінних рис дітей нової формації фахівці, які працюють над темою, виділяють такі:
  вони не за віком мудро міркують;
  швидко знаходять спільну мову з технікою;
  легко встановлюють контакт із тваринами;
  свідомо усамітнюються, ніби занурюючись у себе; 
  у них висока самооцінка, самостійність у судженнях;
  діти-індиго не терплять фальші, вимагають щирості;
  рішення приймають інтуїтивно;  
  володіють екстрасенсорними здібностями;
  вони довіряють тільки аргументованим висловлюванням;
  намагаються проявити свої численні таланти.
Через «несхожість» на своїх однолітків індиго часто вважають дітьми з психічними відхиленнями, згадуючи про аутизм. В обговоренні психічних особливостей дітей-індиго також часто випливають терміни «гіперактивність» і «дефіцит уваги».
 Проаналізувавши поведінку своєї дитини, батьки можуть побачити в ній не «нестерпного» і «несамовитого», а майбутнього генія. Проте з невизнаного генія може вирости й руйнівник суспільних устоїв. Така «некомфортність» для навколишніх і змушує уряди багатьох країн займатися проблемою індиго і навіть перебудовувати систему освіти. Але крім вищевказаних «мінусів», маленькі «індижата» можуть стати і великою радістю для тих батьків і педагогів, які щиро готові їх слухати. Тільки подумайте, з кінця минулого століття в нас народжуються діти, які буквально з першої секунди свідомо дивляться на світ, а їхній погляд більше не затягнутий туманною завісою. Ми стали свідками еволюції людства. Чи вистачить у нас мужності зізнатися собі в цьому? 
Діти-індиго дуже талановиті, особливі діти. За розрахунками, нині в Україні живе близько трьох тисяч таких дітей. І в них є шанс очолити країну. Кандидат психологічних наук, росіянин Володимир Пугач стверджує, що зміни вже почалися. Зараз увесь середній менеджмент у бізнесі — в основному, у віці 22-29 років. «Стариків» майже не залишилося — їх відсувають на периферію. Індиго беруть на роботу і просувають тому, що вони краще працюють, причому незалежно від освіти. Чому це відбувається?
Справа в тому, що вони — це «амбідекстри», «дворукі». Тобто в них працюють обидві півкулі мозку. Якщо звичайні люди діляться на правопівкульних і лівопівкульних (коли більш активна права півкуля, лідирує інтуїція, коли ліва — логіка), то «амбідекстри» використовують відразу обидві півкулі — у них одночасно і чудова інтуїція, і чудова логіка. З тих, кому нині 50 років, таких «амбідекстрів» один на десять тисяч, кому 30-40 років — один на тисячу. Серед тих, хто закінчив або закінчує школу, таких уже більше — близько 12%. У 7-8-х класах їх вже в середньому 25%. У 5-6-х — 30-40%. У 3-4-х — уже 50-60%. А в 1-2-х класах — усі 90%. 
Тим часом, знаходити обдарованих дітей і давати їм альтернативну освіту — це єдиний шанс зміцнити інтелектуальний потенціал нації. Не робити цього — злочинно і дуже небезпечно. Адже ці діти геніальні й талановиті, і якщо з них не виростають успішні люди, то виростає геніальний криміналітет. Володимир Пугач вважає, що це нове плем’я вже готує сюрпризи нашим політикам і технологам. 
Отже, що ж робити, якщо в домі з’явилося «індиженятко»? Вчені вважають: щоб зрозуміти, що відчувають діти-індиго, їхнім батькам потрібно вчити мову образів і символів, не завадило б почитати й епопею про Гаррі Поттера. Саме тим, що персонаж цих книг фактично така ж незвична людина, як діти-індиго (у людському, а не в казковому розумінні), і можна пояснити величезну популярність цієї серії романів. 
Любов цих дітей потрібно завоювати. Якщо цими дітьми не цікавляться, якщо з ними не граються і не намагаються їх зрозуміти, вони або «ідуть», або починають приймати стимулятори типу алкоголю або наркотиків, або стають адептами різноманітних сект. Просто відбутися від них подарунками або грошима батькам не вдасться. Та й які вже тут іграшки і солодощі, коли в 5 років ці діти «бачать» тіні, духів, ангелів, у 9 — думають про реінкарнацію, а в 12 рятують світ.
Обдарованість: дар чи випробування?
Творчий, інтелектуальний потенціал людей є рушієм прогресу суспільства, тому обдарованість необхідно своєчасно виявити і розвивати. Дослідники стверджують, що багато надзвичайно обдарованих людей не реалізували своїх можливостей через несприятливе виховання в дитинстві. Американські психологи, вивчивши життєвий шлях 400 видатних людей, виявили, що 60 % з них мали в школі значні труднощі, важко пристосовувалися до умов навчання, орієнтованого на середній рівень знань. 
Нерідко інтелектуально обдарована дитина не знаходить розуміння ні педагогів, ні однолітків. Вивчення виявів обдарованості тривалий час було спрямоване переважно на інтелектуальні здібності. Дослідження проводили на основі тестів інтелекту, орієнтуючись на коефіцієнт інтелекту «IQ» (ай-кью) як довгостроковий показник інтелектуальної діяльності індивіда. Однак американський дослідник П. Торренс дійшов висновку, що у вирішенні складних проблем найуспішніші не ті діти, які добре вчаться, і навіть не ті, у кого високий                               коефіцієнт інтелекту, тобто, ці показники не визначають обдарованості. 
Психологи розглядають обдарованість як складне психологічне явище, невіддільне від особистості, як наявність здібностей, їх своєрідне поєднання, від якого залежить можливість успішної діяльності. Обдарована дитина — дитина, яка вирізняється яскравими, очевидними, інколи визначними досягненнями або має внутрішні задатки для таких досягнень у певному виді діяльності. Обдарованість дитини іноді важко відрізнити від навченості, яка є результатом підвищеної уваги батьків і педагогів до розвитку дитини. Це особливо яскраво виявляється при порівнянні рівня розвитку дітей із сімей з високим соціальним та освітнім статусом і дітей з родин, які не приділяють належної уваги розвитку дитини. Слід розрізняти також обдарованість і прискорення темпів розвитку дитини, яке може виявитися тимчасовим. Така «талановитість» швидко згасає, оскільки відсутній прояв творчого компонента або його розвиток був несвоєчасним. Іноді дитина є носієм «прихованої обдарованості» (відсутність яскраво виражених ознак талановитості), що може бути спричинене негативним ставленням дорослих до успіхів дитини або її побоюванням бути неправильно зрозумілою. Тому в дошкільному дитинстві складно спрогнозувати талановитість, оскільки ознаки обдарованості можуть насправді бути ознаками швидкого темпу розвитку дитини.
До ранніх виявів обдарованості дитини належать: потужна енергійність, значна фізична, розумова і пізнавальна активність, порівняно низькі втомлюваність і потреба у відпочинку; раннє навчання ходьби та інших рухів; інтенсивний розвиток мовлення; допитливість, прагнення до експериментування; легке і швидке засвоювання та використання нової інформації; ранній інтерес до читання, часто — самостійне опанування його. За даними московських психологів, складовими ранньої обдарованості є домінуюча роль пізнавальної мотивації; дослідницька творча активність, яка полягає у виявленні нового під час формулювання і розв'язання проблем; уміння знайти оригінальні рішення; здатність до прогнозування; створення ідеальних еталонів, що забезпечують високі естетичні, моральні, інтелектуальні оцінки. Обдаровані діти наділені високим творчим потенціалом і високим рівнем розвитку здібностей. 
Здебільшого найважливішими характеристиками обдарованих дітей вважають: 
  надзвичайно ранній вияв високої пізнавальної активності й допитливості; 
  швидкість і точність виконання розумових операцій, що зумовлене стійкістю уваги та оперативною пам'яттю; 
  сформованість навичок логічного мислення; 
  багатство активного словника; 
  швидкість і оригінальність вербальних (словесних) асоціацій; 
  виражена установка на творче виконання завдань; 
  розвиток логічного мислення й уяви; 
  володіння основними компонентами уміння вчитися. 
Важливою характеристикою обдарованості є креативність — здатність до творчості. Згідно із психологічними дослідженнями основою обдарованості є закладений від народження творчий потенціал, який розвивається впродовж усього життя людини. Він не залежить безпосередньо від рівня розумових здібностей, оскільки діти з високим рівнем інтелектуального розвитку іноді володіють незначним творчим потенціалом. 
Обдаровані діти часто є оригінальними у поведінці та спілкуванні. Вони використовують особливі способи спілкування з дорослими й однолітками, чутливі до ситуації спілкування, виявляють уміння спілкуватися не лише словесно, а й за допомогою невербальних засобів (міміки, жестів, інтонації тощо), легко вступають у контакт з однолітками, прагнуть до лідерства у спільній діяльності. 
Обдаровані діти частіше за своїх однолітків обирають роль дорослого в творчих іграх, змагаються з іншими дітьми. Не уникають вони відповідальності, пред'являють високі вимоги до себе, самокритичні; не люблять, коли до них ставляться із захопленням, обговорюють їхню винятковість, талановитість. Ці діти випереджають однолітків у моральному розвитку, активно прагнуть добра, справедливості, правди, виявляють інтерес до всіх духовних цінностей. 
Обдарованість типологізують за різними критеріями. Наприклад, український психолог Юрій Гільбух, на основі аналізу пізнавальних особливостей дитини, виокремлює такі типи обдарованості: 

  природничі теоретики (спрямованість пізнавального інтересу на осмислення абстрактних ідей, схильність до природничих знань); 
  природничі прикладники (спрямованість пізнавального інтересу на розв'язання складних конструкторсько-технічних завдань, моделювання); 
  гуманітарії (спрямованість пізнавального інтересу на мови, суспільні науки, літературу). 
Американські психологи (Іллінойський університет) під керівництвом М. Карне найголовнішими вважають такі показники обдарованості: 
  Інтелектуальна обдарованість. 

Виявляється у допитливості,
спостережливості,
точному мисленні,
винятковій пам'яті,
потязі до нового,
глибині занурення у справу.
 
  Обдарованість у сфері академічних досягнень. 

У читанні: 
надає йому перевагу серед інших видів діяльності;
швидко і надовго запам'ятовує прочитане;
володіє великим словниковим запасом; 
використовує складні синтаксичні конструкції;
цікавиться написанням букв і слів. 

У математиці: 
виявляє інтерес до лічби, вимірювання, зважування, упорядкування предметів; 
запам'ятовує математичні знаки, цифри, символи; легко виконує арифметичні дії; 
застосовує математичні вміння і терміни до ситуацій, що не стосуються безпосередньо математики. 
У природничих науках: 
виявляє інтерес до навколишнього;
цікавиться походженням та призначенням предметів і явищ, їх класифікацією; 
уважна до явищ природи, їх причин і наслідків, намагається експериментувати.

  Творча обдарованість. 

Дитина допитлива, самостійна, незалежна у міркуваннях;
виявляє здатність глибоко занурюватись у справу, що її цікавить, та домагатися значної продуктивності діяльності; 
у заняттях та іграх схильна до точності дій, завершеності; 
легко змінює способи поведінки і діяльності в обставинах, що змінюються. 

  Обдарованість у сфері спілкування. 

Виявляє лідерські нахили, здатність до гнучкого спілкування, впевненість у собі серед знайомих і незнайомих людей; 
ініціативна, бере на себе відповідальність за інших


 [формування розумового потенціалу, Комплексна програма «Творча обдарованість», основні напрямки роботи з обдарованими дітьми]



Шульга: дарунок природи чи діагноз?

Гіпотез про виникнення ліворукості існує багато, у тому числі фантастичних. Але навіть люди, які надають перевагу лівій руці, значно відрізняються одне від одного. Можна виділити щонайменше чотири варіанти ліворукості. Це ліворукість, яка зумовлена генетично, вимушена, компенсаторна, шульги-наслідувачі. У Сполучених Штатах Америки рух на захист прав ліворуких людей розпочався в 40—50-х роках минулого століття. І американські школярі вже давно пишуть диктанти лівою рукою. А от радянським ліворуким школярикам не так пощастило, їх примушували обов’язково вчитися писати правою, як усі.
Ініціатором боротьби за права ліворуких на території бувшого Радянського Союзу був Анатолій Чуприков. На початку 80-х років Анатолій Павлович розказав  про результати своїх багаторічних досліджень, котрі підтверджують, «що ліворуким малюкам завдають великої шкоди, коли їх переучують на  «правильну» руку. Пізніше почали проводити конференції та симпозіуми, присвячені проблемі ліворукості. А з 1985 року школи поступово відмовилися від перенавчання діток. І якщо я раніше рідко зустрічав людей, що пишуть лівою рукою, то сьогодні їх набагато більше». 
Нині Анатолій Павлович Чуприков живе й працює в українській столиці, він доктор медичних наук, професор, завідуючий кафедрою дитячої, соціальної та судової психіатрії Київської медичної академії післядипломної освіти ім. П.Л.Шупика, заслужений діяч науки і техніки України. Він продовжує працювати з ліворуким и дітками. Нещодавно вийшло з друку перше українське видання «Підготовка ліворукої дитини до письма» (у співавторстві з автором цієї статті). Тепер Анатолій Павлович працює над перевиданням, адже проблема ліворукості потребує тривалого й детального вивчення. 
На щастя, сьогодні ліворуких малюків в більшості шкіл уже не примушують писати правою. Справді, багато вчителів і досі не знають, як поводити себе з «дзеркальними» малюками, тому звичайно легше зробити його таким, як усі. Але змушуючи ліворуку дитину працювати правою рукою, «доброзичливці» намагаються змінити не просто «зручну» руку, але переробити біологічну природу дитини. Після чого зростає ризик виникнення серйозних порушень здоров’я дитини: виникають тики, енурез, нічні страхи, заїкання, малюк може стати загальмованим або навпаки — надміру подразливим, непосидючим, порушується сон, погіршується апетит, важко сконцентрувати увагу. Як свідчить медична статистика, кожна третя дитина з заїканням — ліворука, яку намагалися перевчити. 
Оскільки у ліворуких домінує права півкуля головного мозку, яку ще називають «художньою або емоційною» півкулею, то вони звичайно емоційніші, ніж праворукі люди, а також більш уразливі, тривожні, швидко втомлюються. І не дивно, що серед ліворуких так багато людей творчих професій: письменників, художників, акторів, музиканті, монархів та президентів. Це тому, що саме ліворукі люди здатні приймати швидкі й нетрадиційні рішення. 
Ліворукі діти мають проблеми з поняттями «правий» та лівий», з визначенням години по циферблату. У світі шульг написати слово або цифровий ряд можна у будь-якому напрямку (як горизонтально, так і вертикально). Тому, зазвичай, маленькі ліворукі мають проблеми з читанням, письмом, математикою. Навчання письма ліворуких малюків — процес тривалий і важкий, навички письма формуються у шульг лише у дев’ять-десять років. 
Ліворукий малюк не буде геніальним математиком, хоча і з цього правила є винятки. Так, відомий письменник Льюіс Керролл, що описав пригоди дівчинки Аліси у Задзеркаллі (враження від власного ліворукого досвіду у праворукому світі) насправді був... професором математики в Оксфорді. І звали його Чарльз Лютвідж Доджсон (Льюіс Керролл — це був літературний псевдонім). 
Зате люди з провідною лівою рукою можуть бути хорошими спортсменами у тих видах спорту, де потрібна миттєва реакція. Бо у шульг права півкуля і сприймає зоровий образ (оцінює ситуацію), і керує лівою рукою, тому, щоб зорієнтуватися і відбити м’яч, ліворукому тенісисту треба на якихось сім тисячних секунди менше, ніж праворукому (бо ж у того імпульс ще має перейти в ліву півкулю, щоб права рука виконала певну команду). Завдяки швидкій реакції ліворукі спортсмени досягають значних успіхів у фехтуванні, боксі, тенісі, стрільбі, гірськолижному спорті. 
З ліворукими малюками треба займатися, розвиваючи у них зорову пам’ять, мову, здатність до цілісної переробки інформації, просторове сприйняття, наочно-образне мислення та координацію рухів.
Слід пам’ятати, що ліворукість це не хвороба, а індивідуальний варіант норми. Якщо у вас дитина-шульга, то, звичайно, ваше життя буде трохи складнішим, ніж у інших батьків. Але з іншого боку ваш незвичайний малюк відкриє перед вами світ творчості й неординарного мислення. Від вас вимагається лише ваша увага, терпіння й безмежна любов. І не тому, що він шульга, а тому, що він — ваша дитина, частинка вас!
Дослідники аномальних явищ цілком серйозно вважають, що колись на нашій планеті побувала експедиція з «паралельного Всесвіту». Прибульці були схожі на землян, може, трохи красивіші, розумніші й володіли незвичайними психічними можливостями… Після того на Землі почали з’являтися діти «дзеркальних богів», які володіють лівою рукою й мають високий творчий потенціал. А останні дані японських учених свідчать, що всі ми народжуємося шульгами (у всіх homo sapiens при народженні переважає права півкуля). Далі вчені мають з’ясувати, чому більшість людей з віком «переквалі